KKK

VESTA – korduma kippuvad küsimused

VESTA (Valdkondade Ülene Sotsiaal- ja Tervishoiuteenuste Toetus ja Abi) on uus integreeritud tugiteenus Ida-Virumaal, mis ühendab tervishoiu ja sotsiaalvaldkonna, et toetada inimesi keerulistes elusituatsioonides.

1. Mis on VESTA teenus?

VESTA on teenus, mis toob kokku tervishoiu ja sotsiaalvaldkonna spetsialistid, et aidata inimest pärast haiglast kojusaamist või krooniliste haiguste ja igapäevaelu raskuste korral.

Eesmärk on, et abi jõuaks inimeseni õigel ajal ja ühtse tervikuna, mitte killustatult eri asutuste kaudu.

2. Kellele VESTA on mõeldud?

VESTA on suunatud täisealistele Ida-Viru maakonna elanikele, kellel:

  • on mitu kroonilist haigust või terviseprobleemi;
  • esineb sotsiaalseid raskusi igapäevaelus;
  • on keeruline leida või korraldada vajalikke teenuseid ja toetusi.
3. Miks on VESTA teenust vaja?

VESTA aitab inimestel:

  • paremini toime tulla krooniliste haiguste ja igapäevaeluga;
  • saada tuge pärast haiglast kojutulekut;
  • vähendada korduvat hospitaliseerimist või hooldekodusse sattumist;
  • mõista, millised teenused ja toetused on kättesaadavad;
  • parandada elukvaliteeti ja hoida iseseisvust koduses keskkonnas.
4. Kuidas VESTA teenus toimib?

Teenust juhib tervisejuht – õenduse või sotsiaaltöö taustaga spetsialist, kes:

  • hindab inimese olukorda ja vajadusi;
  • koostab koos inimesega isikliku heaoluplaani;
  • koordineerib vajalikke tervise- ja sotsiaalteenuseid;
  • hoiab kontakti perearsti ja sotsiaaltöötajaga;
  • aitab suhtlemisel asutuste ja teenuseosutajatega.

Tervisejuht on inimese peamine kontakt kogu VESTA teenuse perioodi jooksul.

5. Millist tuge saab VESTA kaudu?
  • individuaalne nõustamine ja emotsionaalne tugi;
  • abi teenuste ja toetuste taotlemisel;
  • tugi asjaajamisel ning suhtlemisel erinevate asutustega;
  • vajadusel koduvisiidid ja järelkontaktid;
  • tervise- ja sotsiaalteenuste parem koostoime.
6. Kuidas VESTA teenusele pääseb?

VESTA teenusele suunab:

  • perearst, pereõde või eriarst;
  • kohaliku omavalitsuse sotsiaaltöötaja.

Inimene ei pea ise eraldi taotlust täitma – suunamise teeb tervise- või sotsiaalspetsialist.

7. Kus Ida-Virumaal VESTA teenust pakutakse?

Narva piirkond: Narva, Narva-Jõesuu, Sillamäe

Kohtla-Järve piirkond: Kohtla-Järve, Jõhvi, Toila, Lüganuse, Alutaguse

8. Kas VESTA teenus on tasuta?

Jah. VESTA teenus on inimesele tasuta.

Teenust rahastatakse Euroopa Liidu Õiglase Ülemineku Fondi kaudu ning see on osa üleriigilisest tervise- ja sotsiaalvaldkonna koostöö reformist.

9. Kelle poole pöörduda lisainfo saamiseks?

Narva piirkond

  • Narva Haigla: +372 5441 0433 / +372 5300 8565
  • Kangelaste 24 Perearstikeskus: +372 5393 9156
  • Partisani 5a Perearstikeskus: +372 5353 8480
  • Sillamäe (I. Pavlovi 12a): +372 5787 8534

Kohtla-Järve piirkond

  • Ida-Viru Keskhaigla: +372 5624 3874 / +372 5692 7621
  • Järve Tervisemaja: +372 5300 2298
  • Ahtme Tervisemaja: +372 5692 5270
  • Corrigo Tervisekeskus (Jõhvi): +372 518 8051
10. Kui kaua teenus kestab?

Teenuse kestus sõltub inimese abivajaduse tasemest.

Abivajaduse tase Teenuse kestus Kohtumiste sagedus
Madal 1–2 kuud umbes 1 kontakt nädalas
Keskmine 2–3 kuud 1–2 kontakti nädalas
Kõrge / kriitiline 3+ kuud mitmed kontaktid nädalas, sh koduvisiidid
11. Mida teeb tervisejuht täpsemalt?
Tegevus Sagedus / maht
Esmane kohtumine ja vajaduste hindamine 1–2 tundi (üks kord inimese kohta)
Isikliku heaoluplaani koostamine 5 tööpäeva jooksul
Teenuste koordineerimine ja jälgimine 1–2 korda nädalas (vajaduspõhiselt)
Koostöövõrgustiku kohtumised (KOV, perearstid jms) umbes 1 kord kuus või vastavalt vajadusele
Telefoni- või veebikontaktid keskmiselt kuni 4 kontakti kuus
Dokumenteerimine ja aruandlus 0,5–1 tund nädalas, juhtumipõhiselt

Märkus: mahud on soovituslikud ja lähtuvad inimese individuaalsest abivajadusest.

12. Millal ja kuidas teenus lõpeb?

Teenuse lõppedes:

  • vaadatakse üle seatud eesmärkide saavutamine;
  • antakse inimesele ja lähedastele soovitused edasiseks toimetulekuks;
  • vajadusel suunatakse inimene teistele pikemaajalistele teenustele (nt koduõendus, sotsiaalteenused, taastusravi).
13. Kuidas VESTA erineb tavapärasest sotsiaal- või tervishoiuteenusest?

VESTA ei asenda olemasolevaid teenuseid, vaid ühendab ja koordineerib neid.

Kui tavaliselt peab inimene ise otsima abi eri asutustest, siis VESTA puhul on tema kõrval tervisejuht, kes aitab leida, kokku leppida ja toimima panna vajaliku tugivõrgustiku.